Foto-/memobord maken

Creatieve inspiratie en patroontjes en beschrijvingen kun je hier delen.

Moderator: Nicolekatje

Nicolekatje
Site Admin

Foto-/memobord maken

Bericht door Nicolekatje » 26 sep 2019, 07:08

Ik kwam ergens op het internet ook dit tegen en ik vind het jammer dat ik het naaiwerk niet meer zo goed kan zien anders,
had ik dit allang gemaakt.
Afbeelding
Dit heb je nodig:
- Canvasdoek naar gewenste grootte
- Fiberfill
- Stof naar keuze
- Lint naar keuze (ongeveer 5 meter bij een bord van 40x50)
- Knoopjes/roosjes
- Nietmachine/tracker & nietjes
- Schaar
- Naald en draad

Zo ga je te werk:
Stap 1. We beginnen met het vastmaken van het fiberfill
Niet eerst het fiberfill vast aan het canvasdoek, begin eerst met de lange zijdes en daarna met de korte, niet in de hoeken schuin en knip het overtollige er van af.

Stap 2. Stof erop vast maken
Daarna gaan we de stof erover spannen. Let er op dat je stof recht ligt en ook strak aanspannen.
De stof mooi dubbelvouwen en aan de randen vastnieten, begin ook hier weer met de lange zijdes en de hoekjes doe je pas op het laatst.
Knip de hoeken voorzichtig in, alleen knippen is het gevouwen stukje stof!! en knip de hoek uit de stof. Dan zet je eerst het losse stukje stof vast in en vouw je de hoek schuin om en klap deze vervolgens om het canvasdoek heen. Je trekt daarbij voorzichtig aan de stof zodat deze mooi strak zit. Je ziet geen rafeltjes van de afgeknipte stof meer en dan niet je de hoek vast.

Stap 3. Lint erover spannen
Je kan ervoor kiezen het lint recht of schuin over het canvasdoek te spannen (zie mijn foto’s). Begin eerste met de lange zijdes en doe daarna het lint over de korte zijdes. Het lint goed strak spannen, anders vallen je foto’s er van tussen. Het lint moet je niet van te voren op lengte knippen, maar dit knip je pas af al het om het memobord zit en vastgeniet.
Het lint niet je ook weer vast een de achterkant van het bord.

Stap 4. De afwerkingen: knoopjes/roosjes vastzetten
Met behulp van naald en draad kun je de knoopjes/roosjes vast gaan zetten. Deze kun je op de punten dat de lintjes samenkomen bevestigen. Steek langs de achterkant je naald door het bord en knoopje/roosje en steek daarna de naald weer terug door het roosje/knoopje. Herhaal die een paar keer, zodat het goed vast zit.
Je kunt daarna nog een lint bevestigen om het fotobord te kunnen ophangen. De lengte kun je dan ook zelf bepalen.

En klaar is je memo-/fotobord!

Plaats reactie

Terug naar “Creatieve inspiratie en parroontjes en beschrijvingen”